Varför frågar banken – och vad händer om jag inte svarar?

Banktjänster
Varför frågar banken – och vad händer om jag inte svarar?

Kompassen

22.05.2023

Jaa:

Vi kontrollerar regelbundet informationen rörande våra kunders bankärenden. I år gör vi också en omfattande uppdatering av hur kunderna har identifierats. Det tar tid och känns betungande. Orsaken är i alla fall vår lagstadgade plikt att identifiera och känna våra kunder.

Varför måste jag förklara mina bankärenden för banken?

Som bank har vi en lagstadgad plikt att ha kännedom om kundens bankärenden och bakgrunden till dem så långt kundförhållandet förutsätter. Att känna kunden innebär också att vi vet på vems uppdrag och med vems pengar en affärstransaktion genomförs. Informationen ska uppdateras regelbundet.

Banken måste också exempelvis reda ut, om kunden är en politiskt utsatt person (PEP), dennes familjemedlem eller ansvarig bolagsman tillsammans med en sådan person. Vår plikt är att se till att banken inte utnyttjas som en kanal för penningtvätt eller finansiering av terrorism.

Du sköter väl om att dina kunduppgifter alltid är korrekta.

Du sköter väl om att dina kunduppgifter alltid är korrekta. Dina kunduppgifter kan du uppdatera i nätbanken i namnmenyn under Egna uppgifter.

Vad händer om jag inte uppdaterar mina kunduppgifter?

Bankens skyldighet att känna sina kunder förutsätter att banken skaffar tillräcklig information. Enligt lagen ska vi neka till att öppna ett kundförhållande eller att fortsätta det om vi inte får tillräcklig information av kunden.

Vi kontaktar dig i god tid när det blir aktuellt för dig att uppdatera dina uppgifter och vi hoppas att du gör det snarast möjligt.

Om vi trots påminnelser inte får den information eller de utredningar vi begärt inom utsatt tid, måste vi kanske begränsa din tillgång till de avtalade banktjänsterna och i sista hand säga upp hela ditt kundförhållande.

Jag har redan länge varit er kund, varför måste jag nu skicka er en kopia av mitt identitetsbevis?

Under år 2023 kommer vi att kontrollera vår information om kundernas identitetsbevis. Om vi märker att informationen om identitetsbeviset är bristfällig, så ber vi dig skicka oss en kopia av ditt identitetsbevis utfärdat av en inhemsk myndighet. Det kan vara ett pass eller ett identitetskort.

Varför lönar det sig att ge banken uppgifterna?

Ett kundförhållande i banken innebär att du regelbundet svarar på våra frågor. Alla våra kunder måste svara på dem.

Som en ansvarsfull aktör i finansbranschen vill vi arbeta för finansbranschens trovärdighet och göra det vi kan för att motarbeta ekonomisk brottslighet. När du överlämnar den information vi begärt, hjälper du oss i vårt arbete. Samtidigt gör du det lättare för oss att skydda dig mot ekonomiskt missbruk.

När vi känner dig, när vi förstår det du vanligen gör så kan vi också notera och utreda allt som avviker från det.

När vi känner dig, när vi förstår det du vanligen gör så kan vi också notera och utreda allt som avviker från det. Uppdateringen av dina kunduppgifter görs alltså också för att förhindra identitetsstölder och andra bedrägerier.

Din skyldighet som kund är att skicka oss de kunduppgifter vi begärt dig om, så att vi inte måste begränsa dina banktjänster eller säga upp dem.

Fastän det kan kännas onödigt att igen uppdatera uppgifterna, så är det för att skydda dig. Ett stort tack till dig att du uppdaterar dina kunduppgifter och ditt identitetsbevis, det är till allas nytta.
 

Kännedom förutsätter identifiering

Kännedom förutsätter identifiering

Vårt varumärke är en personlig, lokal och ansvarsfull betjäning. Ju bättre vi känner dig, desto bättre kan vi erbjuda dig tjänster som passar dig, även när din livssituation förändras. Vi som bank har också enligt lagen skyldighet att känna och identifiera våra kunder.

Läs mer.