Våra kundansvariga förbereder sig att flytta över tillsammans med dig
Våra kunder har under hösten ställt många frågor om överföringen av deras tjänster till S-Banken. De flesta har frågat om även bankkontoret och de kundansvariga kommer att flytta över. På denna fråga har de kundansvariga kunnat svara enkelt – ja, vi flyttar över. Representanterna för bankkontoren Helsingfors-Alexen och Jyväskylä berättar hur de förbereder sig inför det nya.
Bankkontorens hösten varit passligt arbetsfylld. Under möten, nätmöten och per telefon har kunderna fått anvisningar om alla tjänster som överförs. Samtidigt har personalen på kontoren förberett sig på förändringen genom att utbilda sig. När dagen D närmar sig är förväntningarna höga.
Saana Rantanen, privatkunds- och placeringsansvarig vid kontoret i Jyväskylä och Sanna Järnefelt, Family Officer Banker och placeringsansvarig vid Alexens kontor svarar på tre frågor om förberedelserna
1. På vilket sätt förbereder sig ert kontor inför överföringen till S-Banken?
Saana: Det viktigaste har varit att ta hand om våra kunder. Vi har träffat kunder flitigt och också varit i kontakt med dem på andra sätt. Vi vill hjälpa kunderna i alla frågor som de funderar på.
I Jyväskylä har vi förberett oss också genom att utbilda oss, så att också vi själva ska vara redo att övergå i S-Bankens tjänst.
Sanna: Alexens kontor har ett gynnsamt läge i centrum av Helsingfors. I slutet av hösten har personal från kontoren i Fiskehamnen och Böle flyttat över till vårt kontor.
Vi förbereder oss genom att lyhört lyssna på våra kunder och ta emot all information om de tjänster som överförs för att vi ska kunna förmedla informationen till kunderna. Kunderna är i fokus, deras telefonsamtal, meddelanden och möten – frågorna har varit många.
Under den senaste tiden har många frågat om ibruktagningen av S-Bankens tjänster.
Under den senaste tiden har många frågat om ibruktagningen av S-Bankens tjänster. Vi uppmuntrar kunderna att bekanta sig med instruktionerna och att agera enligt webbsidan s-banken.fi/handelsbanken.
Kunderna agerar på olika sätt när förändringen närmar sig. En del aktiverar sig genast när de får kundbrevet, andra tar emot informationen och agerar när överföringen närmar sig.
2. Vad har kunderna som överförs till S-Banken frågat?
Saana: Hos oss i Jyväskylä har kunderna mest frågat om den kundansvariga och kontoret förblir, och om kunden kan fortsätta hålla kontakt och sköta ärenden på samma sätt som tidigare.
Också fonderna väcker frågor.
De praktiska sakerna intresserar också. Kunderna har precisa frågor om hur produkterna ändras och vad man ska göra själv. Också fonderna väcker frågor. Det har varit lätt att svara att fonderna överförs som sådana och deras förvaltning fortsätter i S-Banken.
Alla frågor är bra och vi svarar gärna på dem. Vi råder kunderna att bekanta sig med S-Bankens webbsidor och S-Bankens infobrev.
Sanna: I en övergångssituation accentueras kontaktpersonens roll, och kunderna har faktiskt varit bekymrade över hur det blir med deras kundansvariga i fortsättningen. En Family Officer Banker känner kundens och familjens bankärenden, vilket underlättar skötseln av ärenden. Jag har berättat att vi träffas i december i S-Banken och att jag kan nås på olika sätt också i fortsättningen. I fortsättningen kan man nå sin egen kundansvariga via S-Bankens servicekanaler. Efter att tjänsterna har överförts finns de nya kontaktuppgifterna på adressen s-banken.fi/kontaktuppgifter.
Att kontoren bibehålls har varit en glädjande nyhet.
Kunderna vill också veta om de kan besöka kontoret också i framtiden. Att kontoren bibehålls har varit en glädjande nyhet. Dessutom har vi fått frågor om produkterna och tjänsterna, till exempel om finansieringsavtalets villkor förblir oförändrade och om fonderna överförs.
I dagens läge kan vi ännu inte svara på alla frågor. I S-Banken väntar man redan ivrigt på oss och vi får handledning i verksamheten i den nya banken. S-Banken har sakkunnig personal, och vi kan tillsammans börja den nya gemensamma resan.
3. Hur förbereder du själv din flyttning till S-Banken?
Saana: Just nu försöker jag se till att mina egna kunskaper är på en bra nivå genom att aktivt delta i utbildningar. Jag försöker också se till att jag själv orkar både nu och efter överföringen. Jag ställer mig positivt till förändringarna.
Naturligtvis funderar jag på min arbetsuppgift och min roll i framtiden. Jag ser i alla fall saken så att vi tillsammans med S-Bankens medarbetare skapar en ny bank.
Sanna: Jag deltar i S-Bankens utbildningar och bekantar mig noggrant med kundmaterialen – jag hör efter och lyssnar. Vaket och med öppet sinne, också mycket nyfiket. På kontoret är vi glada över att S-Banken redan ivrigt väntar på oss.
Din hälsning till kunderna
Saana: Ju längre beredningen av överföringen har framskridit, desto mer tillitsfull har stämningen i Jyväskylä blivit. Vi väntar på att kunna förena de två bankernas goda sidor. Jag vill betona på alla Jyväskylä-medarbetarnas vägnar att vi finns här och att det går att kontakta oss både före och efter överföringen.
Jag går framåt mot det nya med lugnt sinne, och dagarna till överföringen minskar.
Sanna: Jag har fått en verkligt bra bild av S-Bankens sätt att arbeta. Jag tror att den nya bankupplevelsen blir positiv för kunderna som överförs eftersom kontoren bibehålls och vi fortsätter att träffas i de olika kanalerna. Också S-Bankens digitala tjänster gör skötseln av ärenden smidig.
Förändring är en bra sak och ger ett nytt perspektiv.
Till mina kunder säger jag: tack för att du varit vår kund i Handelsbanken. Vi träffas i S-Banken i december!
Saana Rantanen
Privatkundsansvarig, placeringsansvarig
Jyväskylä
tfn 010 444 3472
saana.rantanen@handelsbanken.fi
Sanna Järnefelt
Family Office Banker, placeringsansvarig
Helsingfors
tfn 010 444 3438
sanna.jarnefelt@handelsbanken.fi
Vi hjälper dig i övergången
Om du har frågor, kontakta din kundansvarig eller vår kundtjänst, tfn 010 444 2442 (lna/msa) mån–fre kl. 9–16.
Aktuell information och frågor med svar finns på nätsidorna:
Läs mera.