Din kundrelation överförs till S-Banken 1.12 – förbered dig för överföringen

Banktjänster|
Om banken
Din kundrelation överförs till S-Banken 1.12 – förbered dig för överföringen

Kompassen

07.11.2024

Jaa:

Vad bör du göra nu? Hur förbereder du dig inför överföringen? När kommer S-Bankens tjänster att vara tillgängliga för dig? Läs svaren på tre centrala frågor.

Privatkundernas dagliga bankärenden, investerings- och kapitalförvaltningstjänster överförs till S-Banken vid slutförandet av företagsaffären 1.12.2024.

1) Hur förbereder jag mig för överföringen av min kundrelation till S-Banken?

Du har fått information om dina tjänster som överförs från oss och S-Banken. Vänligen läs noggrant de brev du fått och meddelandena i nätbanken.

S-Banken har skickat dig anvisningar och ett nytt Visa Debit-kort samt information om ditt nya kontonummer.

  • Dina kontonummer ändras i samband med överföringen. Kom ihåg att meddela de nya kontonumren till exempel till din arbetsgivare för betalning av lön, FPA och skattemyndigheten.
  • Bekräfta betalningarna i Handelsbankens nätbank senast 29.11 kl. 19.
  • Betalningar som förfaller och som du har matat in och bekräftat på konton i Handelsbanken överförs automatiskt till det nya kontot i S-Banken.
  • E-fakturabeställningarna överförs inte till S-Banken. Du kan förnya beställningarna av e-fakturorna i S-Bankens webbank när du får tillgång till S-Bankens konto i december.
  • Dina eventuella lån samt ditt fondförvar och/eller ditt kapitalförvaltningsavtal inklusive innehav överförs till S-Banken. Som fondsparare bör du uppdatera din investerarinformation i S-Banken.

 

Öppna S-Bankens nätbankskoder och uppdatera dina kunduppgifter

Du behöver S-Bankens nätbankskoder för att kunna uträtta ärenden i S-Banken.

Uppdatera dina kunduppgifter och ta i bruk S-Bankens webbank på adressen s-banken.fi/handelsbanken. När du loggar in för första gången ska du identifiera dig i tjänsten till exempel med Handelsbankens bankkoder.

S-Banken behöver dina aktuella kontaktuppgifter för att informera dig om när de överförda tjänsterna är tillgängliga för dig. Vänligen uppdatera dina kunduppgifter i S-Bankens webbtjänst i god tid i november, före tjänsterna överförs till S-Banken och serviceavbrotten börjar.

 

2) Vad händer med mina tjänster i Handelsbanken?

Du kommer inte längre att ha tillgång till våra tjänster. Du kommer emellertid att avgiftsfritt ha tillgång till Handelsbankens nätbank i begränsad omfattning. Du kan använda Handelsbankens nätbank och Bekräfta-appen för identifiering fram till slutet av mars 2025.

  • Gireringar och nya betalningar kan inte göras på fredag 29.11.2024 efter kl. 19.
  • Bank- och kreditkorten kommer att spärras på lördag 30.11.2024 kl. 20. Efter detta
    • kan du inte använda dina kort i betalterminal, nätbutiker, inte heller göra kontantuttag med kort.
    • fungerar kortet inte i applikationer där dess uppgifter har sparats.
    • kan du återbetala eventuell kreditkortsskuld på en gång eller i mindre rater.
  • Handeln med fonder via Handelsbanken upphör på tisdag 26.11.2024 kl. 15. Enligt S-Bankens bedömning kan nya ordrar om Handelsbankens fonder lämnas via S-Banken från och med 1.12.2024.
  • Mobilbanken stängs permanent på fredag 29.11.2024 kl. 19.
  • Kontotransaktioner överförs inte till S-Banken. Du ser dina gamla kontoutdrag i Handelsbankens nätbank fram till slutet av mars 2025.

 

3) Hur förbereder jag mig inför överföringsveckoslutet 29.11–1.12?

Ett serviceavbrott börjar i Handelsbankens nätbank på fredag 29.11 kl. 19. Under serviceavbrottet kan du inte identifiera dig med Handelsbankens bankkoder. Nätbanken öppnar med begränsade tjänster på söndag 1.12. 

Vänligen reservera vid behov kontanter för överföringsveckoslutet.

Enligt S-Bankens uppskattning kommer de överförda tjänsterna att öppnas för kundernas bruk under söndagen 1.12. S-Banken meddelar dig när du kan börja använda S-Bankens webbank, S-mobil och S-Bankens kort.

På S-Bankens webbplats på adressen s-banken.fi/handelsbanken finns aktuell information och information om kundtjänstens öppettider

Kontoren överförs till S-Banken

Den sista öppetdagen för Handelsbankens kontor är torsdag 28.11.2024.

De kundansvariga som flyttar från Handelsbanken till S-Banken fortsätter som kontaktpersoner för sina kunder. Det kommer att ske ändringar i de kundansvarigas kontaktuppgifter.

Du ser kontaktuppgifterna till din kundansvariga efter överföringen via adressen s-banken.fi/handelsbanken.

Vi betjänar under överföringsveckoslutet med förlängda öppettider

Vi betjänar under överföringsveckoslutet med förlängda öppettider

S-Bankens kundtjänst tfn 010 76 5800 (lna/msa) är undantagsvis öppet lör–sön 30.11–1.12.2024.

Närmare öppettider och tillgängliga tjänster finns på adressen s-banken.fi/handelsbanken

Handelsbankens kundtjänst tfn 010 444 2442 (lna/msa) har öppet fre–sön 29.11–1.12.2024 kl. 8–20.