Miksi pankki kysyy tietojani – ja mitä tapahtuu, jos en vastaa?

Pankkipalvelut
Miksi pankki kysyy tietojani – ja mitä tapahtuu, jos en vastaa?

Kompassi

22.05.2023

Jaa:

Tarkistamme säännöllisesti kaikilta asiakkailtamme pankkiasiointiin liittyviä tietoja. Tänä vuonna päivitämme laajasti myös henkilöllisyyden todentamistietoja. Tietojen toimittaminen vie aikaa ja voi tuntua työläältä. Kaiken taustalla on kuitenkin lakisääteinen velvollisuutemme tunnistaa ja tuntea asiakkaamme.

Miksi minun pitää selvittää raha-asioitani pankille?

Pankkina meillä on lakisääteinen velvollisuus tuntea asiakkaamme toimintaa ja taustoja niin laajasti kuin asiakassuhde edellyttää. Asiakkaan tunteminen edellyttää myös, että tiedämme, kenen toimeksiannosta ja kenen varoilla liiketoimia tehdään. Tietoja on päivitettävä säännöllisin väliajoin.

Pankin täytyy myös esimerkiksi selvittää, onko asiakas poliittisesti vaikutusvaltainen henkilö (PEP), tällaisen henkilön perheenjäsen tai yhtiökumppani. Velvollisuutemme on huolehtia siitä, että pankkia ei käytetä rahanpesun ja terrorismin rahoituksen kanavana.

Mitä tapahtuu, jos en päivitä asiakastietojani?

Olemme sinuun yhteydessä hyvissä ajoin, kun asiakastietojen päivitys on ajankohtaista ja toivomme, että päivität tietosi ajoissa.

Jos emme muistutuksista huolimatta saa pyytämiämme tietoja tai selvityksiä määräaikaan mennessä, saatamme joutua rajoittamaan käytössäsi olevia palveluita tai viime kädessä irtisanomaan asiakkuutesi.

Huolehdithan siitä, että tietosi ovat aina ajan tasalla.

Huolehdithan, että tietosi ovat aina ajan tasalla. Tietosi voit päivittää verkkopankissa Omat tiedot -osiossa (nimi-linkin takana).

Olen ollut asiakkaanne jo pitkään, miksi minua pyydetään nyt toimittamaan kopio henkilöllisyystodistuksestani?

Pankeilla on lakisääteinen velvollisuus tunnistaa asiakkaansa asiakassuhdetta perustettaessa ja tuntea asiakas koko asiakassuhteen keston ajan. Asiakkaiden tunnistamiseen ja tuntemiseen liittyvät tiedot on myös dokumentoitava ja säilytettävä.

Tarkistamme ja päivitämme tänä vuonna asiakkaidemme tunnistamisasiakirjoja koskevia tietojamme. Jos huomaamme, että henkilöllisyytesi todentamistiedot ovat puutteelliset, pyydämme sinua lähettämään kopion viranomaisen myöntämästä voimassa olevasta henkilöllisyysasiakirjasta, kuten passista tai henkilökortista.

Miksi tiedot kannattaa antaa?

Asiakassuhde pankissa edellyttää näihin kysymyksiin vastaamista säännöllisin väliajoin. Kaikkien asiakkaiden tulee vastata näihin kysymyksiin.

Vastuullisena toimijana haluamme omalta osaltamme edistää rahoitusalan luotettavuutta ja tehdä voitavamme talousrikollisuuden torjumiseksi. Luovuttamalla pyydetyt tiedot tuet meitä tässä tehtävässä. Samalla autat meitä suojaamaan sinua taloudellisilta väärinkäytöksiltä.

Kun tunnemme sinut, pystymme ymmärtämään tavanomaisen toimintasi perusteet sekä havaitsemaan ja selvittämään siitä poikkeavan toiminnan.

Kun tunnemme sinut, pystymme ymmärtämään tavanomaisen toimintasi perusteet sekä havaitsemaan ja selvittämään siitä poikkeavan toiminnan. Tietojen päivitystä tehdään siis myös erilaisten identiteettivarkauksien ja muiden väärinkäytösten estämiseksi.

Asiakkaana sinulla on myös velvollisuus toimittaa pyydetyt tuntemistiedot pankille, jotta emme joudu rajoittamaan tai lopettamaan pankkipalvelujasi. 

Vaikka tietojen päivitys saattaa tuntua turhauttavalta, teemme tätä sinun turvaksesi. Lämmin kiitos, että päivität asiakas- ja tunnistamistietosi, se on kaikkien osapuolten mukainen etu.

 

Tunteminen edellyttää tunnistamista

Tunteminen edellyttää tunnistamista

Pankkimme tavaramerkki on henkilökohtainen, paikallinen ja vastuullinen palvelu. Mitä paremmin me pankkina tunnemme sinut, sitä paremmin kykenemme tarjoamaan sinulle sopivia ratkaisuja eri elämäntilanteisiisi. Meillä on pankkina kuitenkin myös lainsäädäntöön perustuva velvollisuus tunnistaa ja tuntea asiakkaamme sekä todentaa heidän henkilöllisyytensä.

Lue lisää.