Så här går det till när du blir kund i OmaSp

Banktjänster|
Om banken
Så här går det till när du blir kund i OmaSp

Kompassen

19.08.2024

Jaa:

SMF-företagare och SMF-företag blir kunder i OmaSp när försäljningen genomförs 1.9. Om du hör till denna grupp av kunder, så läs här hur du kan förbereda dig på övergången.

Handelsbanken har avtalat om försäljningen av tjänsterna för SMF-företag till Oma Sparbank (OmaSp). Till OmaSp överförs också företagarnas privata banktjänster förutom kapitalförvaltnings- och investeringstjänsterna. De kunder som har ett gemensamt lån med en företagare i Handelsbanken överförs också till OmaSp.

Om du hör till gruppen som flyttar över till OmaSp har du redan fått information och anvisningar både av oss i Handelsbanken och av OmaSp. Läs noggrant de brev du fått och alla meddelanden i nätbanken. Där finns kundspecifik information och anvisningar för hur du tar i bruk de nya tjänsterna i OmaSp. Det finns också information på de båda bankernas webbsidor.

Överföringen påverkar dina tjänster – läs om förändringarna

Betal- och visstidskontona överförs till OmaSp. Kontonumren byts, så kom ihåg att meddela det nya kontonumret till dem som behöver det, exempelvis arbetsgivare, skattemyndigheterna och FPA. Om du inte har kvar det brev med det nya kontonumret som OmaSp skickade i maj, kan du kontrollera numret genom att ringa OmaSp:s kundtjänst, tfn 020 764 0600 (lna/msa).

Lånen överförs med gällande villkor, säkerheter och garantier, så du behöver inte göra någonting.

Förbered dig på följande sätt inför veckoslutet 30.8–1.9:

  • Du kan använda Handelsbankens nät- och mobilbank som vanligt fram till kl. 19.00 på fredag kväll 30.8. Sedan har du inte längre tillgång till Handelsbankens nät- eller mobilbank.
  • När du inte längre kan använda nät- eller mobilbanken, så kan du inte heller identifiera dig eller betala med Hadelsbankens bankkoder. Du ända fram till kl 04.00 lördagen 31.8 kan ändå logga in och kontrollera dina banktjänster i nätbanken.
  • Avbrott i bankens tjänster fredagen 30.8–lördagen 31.8.
  • I både Handelsbankens och OmaSp:s nätbanker är det ett tjänsteavbrott, som beräknas hålla på under lördagen 31.8 kl. 04.00–18.00.
  • Från och med söndagen 1.9 kan du använda OmaSp:s konton och nätbank.
  • Du får ett meddelande av OmaSp, när du kan logga in till OmaSp:s nätbank (omasp.fi).

 

Betalningar och användningen av kort

För att göra överföringen så smidig som möjligt, så ber vi dig bekräfta alla betalningar i Handelsbankens nät- och mobilbank senast 30.8 kl. 19. När du loggar in till OmaSp:s nätbank visas dina gällande e-fakturaavtal och direktbetalningsbeställningar.

Företagskunderna har dessutom fått anvisningar som gäller avtal om betalningsrörelsen och filöverföringarna. 

Av OmaSp får du i augusti ett nytt OmaSp Visa Debit-kort och information om när du kan ta det i bruk. Handelsbankens Debit- och Credit/Debit-kort och kreditkort spärras fredagen 30.8.

Vi betjänar i allt som gäller överföringen

  • Aktuell information finns på webbsidan omasp.fi/handelsbanken.
  • Kundtjänsterna i de båda bankerna betjänar på lördagen 31.8 och söndagen 1.9 med förlängda öppettider kl. 8.00–20.00.

 

Vi tackar våra SMF-företagskunder för ert förtroende för Handelsbanken och önskar er en god fortsättning!

Från och med måndagen 1.9.2024 betjänas du och ditt företag av OmaSp.
 

Tjänsterna för de kunder som flyttar över till OmaSp stängs fre 30.8 kl. 19.00

  • Handelsbankens nät- och mobilbank stängs fredagen 30.8 kl. 19.00 för de kunder som flyttas över till OmaSp.
  • Handelsbankens kort spärras 30.8 kl. 24.00. Reservera andra betalmedel för veckoslutet. Notera att du inte heller kan betala i nättjänster där du har registrerat Handelsbankens kort som betalsätt.
  • Du får ett meddelande av OmaSp när du kan börja använda deras tjänster.

 

Vi svarar när du frågar

Handelsbankens och OmaSp:s kundtjänster betjänar med förlängda öppettider under veckoslutet 31.8–1.9 kl. 08.00–20.00:

  • Handelsbankens kundtjänst, tfn 010 444 2442 (lna/msa)
  • OmaSp:s kundtjänst, tfn 020 764 0600 (lna/msa)

 

OmaSp:s kundtjänst hjälper när du tar i bruk de nya tjänsterna

Aktuell information finns på webbsidorna omasp.fi/handelsbanken

OmaSp:s kundtjänst betjänar dig tfn 020 764 0600 (lna/msa)

  • Veckoslutet 31.8–1.9 kl. 08.00–20.00
  • Lördagen 7.9 kl. 10.00–18.00 och söndagen 8.9 kl. 10.00–16.00.

 

Följande OmaSp:s kontor har öppet söndagen 1.9 kl. 10–15:

Helsingfors, Esbo, Lahtis, Tammerfors centrum, Lielahti, Åbo, Uleåborg, Seinäjoki centrum, Jyväskylä, Kotka, Tavastehus, S:t Michel, Villmanstrand och Riihimäki. Undantaget är Joensuu, där öppettiderna begränsas av köpcentrets öppettider. Joensuukontoret är öppet kl. 12–15.

Läs mera

Skydda dina uppgifter

Vi påminner om att bankerna aldrig ber om dina bankkoder via e-post, SMS eller telefon.

Logga in till nätbanken med att skriva in webbsidans adress på webbläsarens adressrad (handelsbanken.fi eller omasp.fi) eller genom att klicka på ditt bokmärke i webbläsaren. Inloggningsknappen ”Logga in” finns uppe till höger.

Logga aldrig in med dina bankkoder via länkar i ett e-postmeddelande eller ett SMS. Radera ett meddelande som verkar misstänkt utan att öppna det.

Om du misstänker att du gett en bedragare dina bankkoder, kontakta oss genast. Vi hjälper dig.

Läs mera