Överföringen av dina försäkringar till Fennia Liv

Försäkringstjänster|
Om banken
Överföringen av dina försäkringar till Fennia Liv

Kompassen

06.11.2024

Jaa:

Här får du aktuell information om överföringen av placerings-, pensions- och låneskyddsförsäkringarna samt kapitaliseringsavtalen till Fennia Liv. Läs svaren på våra kunders tre vanligaste frågor.

Handelsbanken har avtalat om försäljningen av livförsäkringstjänsterna, alltså placerings-, pensions- och låneskyddsförsäkringarna samt kapitaliseringsavtalen till Fennia Liv. Efter slutförandet av företagsaffären fungerar Fennia Liv som din försäkringsgivare.

1) Vilka av mina försäkringar överförs och när?

Vid slutförandet av företagsaffären 1.12 överförs alla dina försäkringsavtal, som låneskydds-, pensions- och placeringsförsäkringar samt kapitaliseringsavtal till Fennia Liv, om du har sådana försäkringar eller avtal.

2) Vad ska jag göra?

Du har fått information om försäkringsrelaterade praktiska saker, villkor som tillämpas efter överföringen och priser samt om nödvändiga åtgärder i kundbrevet som skickades i september. 

Överföringen av försäkringskundrelationerna till Fennia Liv närmar sig. Tillsammans med Fennia Liv strävar vi efter att göra förändringen så smidig som möjligt för dig.

Vi påminner ännu om viktiga saker gällande överföringen av din kundrelation:

  1. Handelsbankens tjänst för e-fakturor överförs inte – beställ nya e-fakturor genom nätbanken som du har i bruk efter att din kundrelation har överförts.
  2. Kom ihåg att ta bort eventuella återkommande betalningar till Handelsbanken och göra nya med betalningsuppgifterna som Fennia Liv meddelar senare. Om du har en Låneskyddsförsäkring skickar Handelsbanken fakturan för försäkringen från november i december.
  3. Fullmakter och behörigheter (förutom intressebevakningsfullmakter) överförs inte. Om du har gett en annan person fullmakt att sköta dina försäkringsärenden eller om du vill göra så, ber vi dig lämna in en ny fullmakt genom nättjänsten Mitt Fennia efter överföringen.
  4. Du ser dina försäkringsuppgifter och ditt nya försäkringsnummer i nättjänsten Mitt Fennia från och med 3.12. Läs mera här: fennia.fi/handelsbanken.
  5. Om du vill göra uppdrag gällande försäkringarna eller betala försäkringspremier till Handelsbanken, ber vi dig göra dem senast torsdagen 21.11.2024. Uppdrag som skickas och försäkringspremier som betalas efter detta datum handläggs i Fennia Liv efter att kundrelationen har överförts.

3)  Var finns det tilläggsinformation och till vem ska jag vända mig?

Vi betjänar dig fram till överföringen i Handelsbanken. Vår rådgivning utgår från dina behov och tar hand om tjänsternas smidighet. Du hittar aktuell information från nätsidan handelsbanken.fi/fennia-liv.

På nätsidan handelsbanken.fi finns information om bankens tjänster. På sidan ser du även information om Handelsbankens serviceavbrott under 29.11.–1.12.

Om du har frågor om försäkringar eller överföringen av dem, kontakta din kundansvarig eller kundtjänsten på numret 010 444 2442 (lna/msa), öppet mån–fre kl. 9–16. 

Efter slutförandet av affären betjänar Fennia Liv dig från och med 2.12.2024. Fennia Liv skickar information om din kundrelation och tjänster efter överföringen av kundrelationerna i december. Kontaktuppgifterna och servicetiderna finns på adressen fennia.fi/handelsbanken.

Kom ihåg att se till säkerheten när du sköter dina försäkringsärenden

Vi skickar våra kunder flera brev och meddelanden i nätbanken under år 2024. Vi kan också skicka SMS.

Vi påminner om att bankerna aldrig ber om dina bankkoder via e-post, SMS eller telefon. Logga inte in med dina bankkoder via länkar i ett e-postmeddelande eller SMS.

Om du får ett misstänksamt meddelande, radera det från din mobilenhet eller dator utan att öppna det.

Läs mera: Säkerhet i nät- och mobiltjänsterna