”Det sista jag gör är att köa i telefon”

Kunderna berättar
”Det sista jag gör är att köa i telefon”

Kompassen

12.09.2023

Jaa:

Max Seeck, som är känd för sina detektivromaner, har uppnått en internationell framgång som i sin tur har gett upphov till en allt större affärsverksamhet. Företagets penningaffärer ville författaren lägga i händerna på en bank som erbjuder personlig betjäning.

Redan på lågstadiet plitade jag skolhäftena fulla med historier. Jag läste också rätt mycket. Jag gillade Stephen King och sådant som var lite ruskigare. Jag hade en brinnande lust att berätta redan då.

Under en semesterresa i Kroatien kändes det att nu ska jag börja skriva.

På riktigt började jag skriva för tio år sedan. Under en semesterresa i Kroatien kändes det att nu ska jag börja skriva.

Min första thriller Hammurabin enkelit kom ut år 2016. Efter det har jag gett ut en ny bok varje höst. I år är det första gången som jag håller en paus.

Som bäst är jag i full fart med att skriva min åttonde bok som ska komma ut nästa höst och samtidigt arbetar jag med två olika filmmanus.

Jag jobbar i mitt arbetsrum i Helsingfors centrum. För mitt skrivande har jag satt upp ett ganska exakt veckopensum, som gör att jag kan hålla tidtabellen. Det gäller bara att få till stånd det som man måste.

Två timmar kreativt arbete kräver att man jobbar sex timmar.

Kanske det var Herra Ylppö som sade, att två timmar kreativt arbete kräver att man jobbar sex timmar. Man laddar, väntar och ger sig själv arbetsro.

Min tid går inte bara till skrivandet, utan också till avtalen med förläggarna, kommunikation, kundförhållanden och marknadsföring. Jag har avtal med 40 förläggare i olika länder.

Hur blev du kund i Handelsbanken?

För några år sedan letade jag bank åt mitt företag. Jag ville koncentrera företagets alla affärer till en bank där man får tag på folk. Det sista jag gör är att köa i telefon, även om jag själv också har jobbat på bank och svarat i telefon.

Jag hade hört mycket gott om Handels. Eero Kononen på Alexens kontor i Helsingfors är en gammal bekant.

Eero har en mycket solid, lång erfarenhet av bankbranschen och finansmarknaden, så jag ville prova på ett samarbete med honom.

Jag jämförde också nätbankerna i olika banker. Jag upplevde att man i Handelsbankens nätbank fick en snabb överblick över det ekonomiska läget.

Mitt arbetsrum finns på Richardsgatan och Handelsbanken har kontor på Alexen. Allting började så att säga falla på plats.

Vad värdesätter du mest med Handelsbanken?

Tillsammans med Eero går vi ofta igenom olika bra investeringsobjekt, exempelvis Handelsbankens fonder. Eero är en förnuftets man, som inte lovar guld och gröna skogar. Det värdesätter jag.

När det gäller försäljningen av banken så ser jag tiden an. Eero har också tagit det lugnt.

När det gäller försäljningen av banken så ser jag tiden an. Eero har också tagit det lugnt. Jag hoppas att Handelsbankens på ett bra sätt gammalmodiga och människonära betjäning inte försvinner när mitt kundförhållande flyttas till en annan bank.

Vilka ekonomiska mål eller drömmar har du?

Tillsvidare har jag siktet inriktat på mitt skrivande. Jag gillar mitt arbete och jag kan försörja mig själv och min familj med det.

Jag har inte funderat på något next step. Om antalet sålda böcker skulle få en nolla till på slutet? Tja, antalet har väl inget egenvärde.

Jag har redan undersökt olika pensionslösningar i viss mån. Tiden fram till pensionen är i alla fall kortare än tiden räknat från födelsen.

 

TEXT: Marjo Kanerva

BILD: Marek Sabogal, Mikko Rasila / Tammi

 

Max Seeck

  • Författare, filmproducent
  • Har gett ut sju böcker, som har översatts till 40 olika språk

  • Har tidigare jobbat i bank- och marknadsföringsbranschen

  • Född i Helsingfors, bor nuförtiden i Esbo

  • Tillbringar fritiden tillsammans med familjen och är med i småpojkarnas hobbyn

  • Joggar, idkar racketsport och går på gym. Vän av böcker och filmer. En av huvudägarna i Jokerit-ishockeyn.

Bli kund

Bli kund

Varumärket för vår bank är en personlig betjäning, som är lokalt förankrad och ansvarsfull. Vi vill att de tjänster vi erbjuder ska vara en enkel del av din vardag. Du får en personlig kontaktperson, som utgår från dig och dina behov av banktjänster.

Läs mera.