Bankkoder eller mobilcertifikat – vad ska jag välja?

Banktjänster
Bankkoder eller mobilcertifikat – vad ska jag välja?

Kompassen

19.08.2024

Jaa:

Det är inte bara bankkoderna som erbjuder stark identifiering när du loggar in till olika webbtjänster utan också mobilcertifikatet uppfyller kravet på stark autentisering. Mobilcertifikatet är ett digitalt identitetskort, som aktiveras på mobilens SIM-kort. Men vilket lönar det sig att använda och hur? Vår säkerhetsexpert svarar på de vanligaste frågorna.


1) Vad är ett mobilcertifikat och när kan man använda det?

Mobilcertifikatet är ett digitalt identitetskort som kopplas till SIM-kortet i mobilen eller annan mobil apparat. Mobilcertifikatet fungerar på de flesta moderna telefoner eller mobilapparater med ett nyare SIM-kort. De operatörer som är verksamma i Finland, exempelvis Elisa, Telia och DNA, erbjuder mobilcertifikat som en avgiftsbelagd tilläggstjänst åt sina kunder.

Mobilcertifikatet används i offentliga webbtjänster, som MinSkatt, MittKanta och FPA. Du kan också logga in på många andra hälso-, försäkrings- och finansieringstjänster med certifikatet. Du ser om certifikatet accepteras i en tjänst om Mobilcertifikatets logotyp finns på inloggningssidan.

När du använder mobilcertifikatet fyller du i ditt telefonnummer i webbtjänsten. Du får ett SMS i din telefon, som du ska bekräfta. Det gör du med den PIN-kod du själv skapat. Du behöver bara komma ihåg PIN-koden, så det är lätt att använda certifikatet.

Du får mobilcertifikatet av din teleoperatör. Avgiften för tjänsten finns på operatörens webbsida. Avgifterna varierar beroende på operatör från noll euro till några euro i månaden.

2) Hur säkert är det att använda mobilcertifikatet?

Användningen av mobilcertifikatet baserar sig på tvåstegsidentifiering.

När du loggar in till en nättjänst begär tjänsten dig bara fylla i ditt telefonnummer. Du behöver inte uppge några andra uppgifter i nättjänsten.

De inhemska operatörernas SIM-kort är krypterade, så en utomstående kan inte stjäla kortet eller numret på det. Därför kommer inte heller skurkarna åt bekräftelsen som skickas till ditt telefonnummer.

Mobilcertifikatet minskar risken för att råka ut för identitetsstöld. Skurkarnas webbsidor, som fiskar efter bankkoder och lösenord, kan inte utnyttja certifikatet.

3) När och hur lönar det sig att använda bankkoderna?

En bra tumregel är att bankkoderna ska man använda när man loggar in till nät- eller mobilbanken – alltså för att sköta sina bankärenden.

Handelsbankens Bekräfta-app erbjuder ett tilläggsskydd till bankkoderna. Du kan ladda ner appen på din telefon i nätbutikerna AppStore eller Google Play.

Användningen av bankkoderna utan Handelsbankens Bekräfta-app ökar betydligt riskerna för att råka ut för bedrägeri.

Nyckelkodstabellen på papper ska man använda med urskiljning och helst bara då när man första gången loggar in till nät- eller mobilbanken eller tar i bruk Bekräfta-appen.

Det lönar sig att bekanta sig med mobilcertifikatet och att använda det regelbundet i olika webbtjänster och när man skriver under något digitalt. Då skyddar du dina bankkoder och dina pengar från bedragare.
 

Hur går fisket efter bankkoder till?

Skojarna kopierar gärna de webbsidor myndigheterna upprätthåller och försöker styra användarna till dem. De skickar SMS eller e-post där de hänvisar till att det är bråttom. I skojarnas meddelanden finns en länk som man ska använda för att ge sina bankkoder.

Bankkodsfisket sker också per telefon, men du ger dem inte till någon.

I telefon ombes du ge dina bankkoder under olika förevändningar, som att du måste skydda dina pengar på bankkontot eller för att din låneansökan ska kunna behandlas. Samtalen kan förefalla äkta och i samtalet kan delta flera personer som låtsas vara bankanställda.

Sköt dina bankärenden på ett tryggt sätt!

Som vår kund får du i år brev, e-postmeddelanden och meddelanden i nätbanken av oss.

Vi påminner om att bankerna aldrig ber om dina bankkoder eller kortuppgifter via e-post, SMS eller telefon.

Spara dina bankkoder omsorgsfullt och ge dem inte till någon.

Öppna inte länkar utan att tänka efter och fyll inte i dina uppgifter på en webbsida som du inte är alldeles säker på att den är äkta.

Om du har lämnat ut uppgifter om ditt kort eller dina bankkoder, ring genast spärrtjänsten vilken tid på dygnet som helst.

Spärr av kort +358 9 4272 2772 (lna/msa)

Spärr av bankkoder +358 20 333 (lna/msa)

Läs om trygga bankärenden