Bankens kund från allra första början – Nor-Maali strävar efter målinriktad tillväxt

Kunderna berättar
Bankens kund från allra första början – Nor-Maali strävar efter målinriktad tillväxt

Kompassen

19.08.2024

Jaa:

Lahtisföretaget Nor-Maali har varit bankens kund från det företaget grundadea, redan i över 30 år. Kundförhållandet har hållit under tillväxtåren. VD Antti Saloranta berömmer Handelsbanken för bankens personliga betjäning.

Nor-Maali grundades i Lahtis år 1987 och är en målfärgsfabrik specialiserad på industri- och fartygsmålfärger. Företaget är medelstort och sysselsätter ca 55 personer i Lahtis.

Företagets produkter säljs förutom i Finland också i Baltikum, Sverige och Danmark och dessutom på vissa utvalda marknader i Europa. Vår kundkrets är stor. Vi levererar målfärger till bl.a. verkstäder, lackeringsverkstäder, bro- och andra infrabyggare samt till fartygsindustrin i både Finland och Baltikum.

Den bärande idén i vår verksamhet är att vi lyssnar på kunden. Tack vare vår egen produktutveckling kan vi snabbt svara på kundernas olika behov. 

Miljöskyddets allt strängare krav och diskussionen om hur dåligt naturen mår utmanar oss att utveckla vår verksamhet och att göra våra produkter allt bättre och allt miljövänligare. Vi har redan ett mycket stort utbud av industrimålfärger som inte skadar miljön.

Varför valde ni Handelsbanken?

Samarbetet mellan Nor-Maali och Handelsbanken har många år på nacken. När vi valde bank ville vi ha personlig betjäning i Lahtis och en motpart med ett ansikte. Här har Handelsbankens team i Lahtis lyckats bra.

Allt från våra första år har en namngiven kontaktperson skött företagets bankärenden. Eftersom vi redan har varit bankens kund i flera tiotal år, så har flera kontaktpersoner hunnit gå i pension.

De senaste åren har vi samarbetat med Henri Heinonen på Lahtiskontoret och det samarbetet har förlöpt bra.

Ett stabilt växande företag har inte daglig kontakt med banken men samarbetet är planenligt

Ett stabilt växande företag har inte daglig kontakt med banken men samarbetet är planenligt. Naturligtvis har vi också råkat ut för situationer, när våra tillväxtmål har krävt en diskussion med banken.

Hur har banken hjälpt ert företag så ni har nått era ekonomiska mål? 

Kärnan i samarbetet är den personliga betjäningen och hur banken snabbt har reagerat i de olika situationerna, både när det gäller finansiering och annat. När vi har behövt en kreditlimit eller ett visstidskonto, så har vi enkelt kunnat diskutera det med banken.

Också när vi har behövt dokumentering för företagsaffärer, har Henri ordnat det åt oss. För att uttrycka det lättsamt, så är det inte alltid lätt med ett familjeföretag från Lahtis, vi kan nog kräva bra betjäning.

Vilka är era planer för den närmaste framtiden? 

Vi vill ha tillväxt på nya marknader. Vi tror fortfarande starkt på lokal betjäning via vår egen representant eller via en distributionspartner. Det förutsätter försäljningen av industri- och fartygsmålfärger.

I vår bransch är konkurrensen hård, men företaget tror att tempo och en allt bättre lönsamhet för kunden också bär i framtiden. Den närmaste framtiden innebär en allt större satsning på produkter och lösningar som beaktar miljön.

Vi värdesätter den personliga och flexibla betjäning vi fått.

Vi har varit en lojal, långtida kund i banken. Vi värdesätter den personliga och flexibla betjäning vi fått. När vi tagit kontakt har vi snabbt fått svar och man har lyssnat på oss.

Hur ser din egen höst ut? 

Skolelevens tidtabeller och hobbyer styr familjens vardag. Hösten, om den inte blir alltför regnig, är en vacker årstid och jag njuter av den både på cykel och i kajak.
 

Nor-Maali Oy, verkställande direktör Antti Saloranta 

  • Nor-Maali är ett företag specialiserat på industri- och fartygsmålfärger samt ytbeläggningar. Företaget är grundat av fyra ägare i Lahtis år 1987.
  • Det medelstora företaget har en omsättning på ca 27 milj. euro. Företaget sysselsätter ca 55 personer i Lahtis.
  • I Nor-Maalis fabrik i Lahtis finns förutom produktionen också produktutvecklingen och testningen.
  • Företaget har satt upp som mål att vara en föregångare inom vattenlösliga industrimålfärger.
  • Företaget producerar också industrimålfärger i samarbete med det internationella företaget Jotun A/S. Tekniskt stöd är en central del av företagets kundbetjäningskoncept. Lära känna Nor-Maali.