Aktuellt om överföringen av tjänster till S-Banken
Detta är förändringens år för våra kunder med dagligtjänster, kapitalförvaltningstjänster och investeringstjänster. Här berättar vi om överföringen av tjänster och avtal till S-Banken. Läs våra svar på de tre vanligaste frågorna våra kunder har ställt.
Bakgrunden till överföringen av banktjänsterna till S-Banken är Handelsbankens beslut att sälja tjänsterna för privatkunder samt kapitalförvaltnings- och investeringskunder till S-Banken.
1) Vilka av mina banktjänster överförs och när?
Dina konton, lån inklusive säkerheter, Debit- och Online Debit-kort, fonder och kapitalförvaltningsavtal överförs till S-Banken.
Du har redan denna vår fått information om överföringen av dina tjänster, om de nya avtalsvillkoren och serviceavgifterna per post och som meddelande i nätbanken. Överföringen av dina tjänster och avtal beräknas ske i månadsskiftet november-december. Vi meddelar den exakta tidpunkten i god tid.
Vi överlåter information om dina banktjänster och -avtal till S-Banken redan innan försäljningen slutförts, så att vi kan sköta överföringen till S-Banken.
2) Vad ska jag göra?
I brevet och nätbanksmeddelandet berättade vi noggrannare om tjänsterna och avtalen som överförs till S-Banken. I brevet fick du också de nya avtalsvillkoren. Vi informerar dig om varje steg i processen.
Vi skickar dig mera detaljerade anvisningar om vi förväntar oss åtgärder av dig. Till exempel byts kontonumren ut i samband med överföringen och S-Banken skickar dig de nya kontonumren under hösten. Du ska meddela det nya numret till dem som behöver det (exempelvis arbetsgivarens löneutbetalning).
Vi ber dig läsa breven och nätbanksmeddelandena du får och följa anvisningarna. Aktuell information finns också på webbsidan handelsbanken.fi/s-banken.
3) Var finns mitt bankkontor i fortsättningen och vem är min kontaktperson?
I samband med företagsaffären övergår hyresavtalen för våra bankkontor till S-Banken förutom huvudstadsregionens kontor i Munksnäs, Fiskehamnen, Böle och Aviapolis. Kunderna och personalen i Böle och Fiskehamnen flyttas till Alexen, kunderna och personalen i Munksnäskontoret till Hagalund och kunderna och personalen i Aviapoliskontoret till Dickursby. Detta sker i slutet av hösten.
De kundansvariga som flyttar från Handelsbanken till S-Banken fortsätter som kontaktpersoner för sina kunder. Du kan alltså även i fortsättningen sköta dina bankärenden i ett bekant bankkontor med en bekant kontaktperson.
När överföringen av din kundrelation närmar sig, så berättar S-Banken mera om sina tjänster, ger anvisningar om dina bankärenden och hur du använder S-Bankens tjänster.
Läs mera om överföringen av dina banktjänster:
Kom ihåg säkerheten när du sköter dina bankärenden
Vi skickar våra kunder flera brev och meddelanden i nätbanken under år 2024. Vi kan också skicka SMS.
Vi påminner om att bankerna aldrig ber om dina bankkoder via e-post, SMS eller telefon. Logga inte in med dina bankkoder via länkar i ett e-postmeddelande eller SMS.
Om du får ett misstänksamt meddelande, radera det från din mobilenhet eller dator utan att öppna det.
Läs mera: Säkerhet i nät- och mobiltjänsterna