Pankkitunnukset vai mobiilivarmenne – kumpi käyttöön?

Pankkipalvelut
Pankkitunnukset vai mobiilivarmenne – kumpi käyttöön?

Kompassi

19.08.2024

Jaa:

Voit tunnistautua vahvasti verkkopalveluihin paitsi pankkitunnuksilla myös mobiilivarmenteen avulla. Mobiilivarmenne on sähköinen henkilöllisyystodistus, joka aktivoidaan oman mobiililaitteen SIM-korttiin. Mutta kumpaa kannattaa käyttää ja miten? Lue turvallisuusasiantuntijamme vastaukset usein esitettyihin kysymyksiin.

1) Mikä on mobiilivarmenne ja missä sitä käytetään?

Mobiilivarmenne on sähköinen henkilöllisyystodistus, joka liitetään kännykän tai mobiililaitteen SIM-korttiin. Mobiilivarmenne toimii useimmilla nykyaikaisilla puhelimilla tai mobiililaitteella, jossa on ajanmukainen SIM-kortti. Suomessa toimivat operaattorit, esimerkiksi Elisa, Telia ja DNA, tarjoavat mobiilivarmenteen maksullisena lisäpalveluna asiakkailleen.

Mobiilivarmenne on käytössä julkisissa palveluissa, kuten OmaVerossa, OmaKannassa ja Kelan verkkopalveluissa. Varmenteella voit kirjautua kattavasti myös muun muassa terveydenhuolto-, vakuutus- ja rahoituspalveluihin. Käyttömahdollisuudesta kertoo Mobiilivarmenne-tunnus verkkopalvelun kirjautumissivulla.

Mobiilivarmennetta käyttäessäsi kirjoitat verkkopalvelun sivulle puhelinnumerosi. Saat antamaasi numeroon tekstiviestin, joka edellyttää vahvistamista. Vahvistaminen tapahtuu itse luomallasi tunnusluvulla. Sinun tarvitsee muistaa vain yksi tunnusluku, mikä helpottaa palvelun käyttöä.

Mobiilivarmenteen saat käyttöösi omalta teleoperaattoriltasi. Palvelun hinnan voit tarkistaa operaattorin verkkosivulta. Hinnat ovat vaihdelleet operaattoreittain nollasta muutamaan euroon kuukaudessa.

2) Kuinka turvallista mobiilivarmenteen käyttäminen on?

Mobiilivarmenteen käyttö perustuu kahdenkertaiseen tunnistautumiseen.

Kirjautuessasi verkkopalveluun sinulta pyydetään vain puhelinnumerosi. Et joudu luovuttamaan mitään muita tietoja verkkosivustolla.

Kotimaisten operaattoreiden SIM-kortit ovat suojattuja, joten ulkopuolinen taho ei pysty anastamaan SIMiä numeroineen. Rikolliset eivät siksi pääse käsiksi puhelinnumeroosi lähetettyyn vahvista-toimintoon. 

Varmenteen käyttö pienentää riskiä joutua identiteettivarkauden uhriksi, sillä pankkitunnuksia ja salasanoja kalastelevat huijaussivustot eivät voi hyödyntää mobiilivarmennetta.

3) Milloin ja miten pankkitunnuksia kannattaa käyttää?

Hyvä nyrkkisääntö on, että pankkitunnuksia kannattaa käyttää vain verkko- tai mobiilipankkiin kirjautuessa – eli pankkiasioiden hoitoon. 

Handelsbankenin Vahvista-sovellus tuo pankkitunnuksien käyttöön lisäturvaa. Voit ladata sovelluksen mobiililaitteeseesi AppStoresta tai Google Play -kaupasta. 

Pankkitunnusten käyttö ilman Handelsbankenin Vahvista-sovellusta lisää merkittävästi mahdollisuutta joutua huijatuksi. Paperista tunnuslukutaulukkoa on hyvä käyttää harkiten ja mieluusti vain silloin, kun kirjaudut ensimmäistä kertaa verkko- tai mobiilipankkiin tai Vahvista-sovelluksen käyttöönottoon.

Kannattaa tutustua mobiilivarmenteeseen ja käyttää varmennetta säännöllisesti eri verkkopalveluihin kirjautumisessa ja sähköisissä allekirjoituksissa. Näin voit turvata pankkitunnuksesi ja varjella varojasi huijareilta. 

Miten pankkitunnuksia yritetään kalastella?

Rikolliset kopioivat erityisesti julkisten palveluiden sivustoja ja pyrkivät ohjaamaan käyttäjiä niille lähettämällä kiireeseen vetoavia tekstiviestejä tai sähköposteja.

Huijausviesteissä on linkki tunnusten antamista varten.

Pankkitunnuksia kalastellaan myös puhelimitse, ethän anna niitä kenellekään.

Puhelimessa sinulta saatetaan pyytää tunnuksia vetoamalla erilaisiin verukkeisiin, kuten tilivarojen turvaamiseen tai lainahakemuksen käsittelyyn. Puhelut voivat olla hyvin aidon tuntuisia, ja niissä voi olla mukana useampi henkilö esittämässä pankkilaista. 

Asioi turvallisesti

Asiakkaanamme saat meiltä tämän vuoden aikana kirjeitä, sähköposteja ja viestejä verkkopankkiin. Muistutamme, että pankit eivät koskaan kysy verkkopankkitunnuksiasi tai korttitietojasi sähköpostilla, tekstiviestillä tai puhelimitse.

Säilytä pankkitunnuksesi huolellisesti, äläkä luovuta niitä kenellekään.

Älä avaa linkkejä harkitsematta tai syötä tietojasi nettisivustoille, joiden aitoudesta et ole varma.

Jos olet antanut korttiin tai pankkitunnuksiin liittyviä tietojasi, ole heti yhteydessä sulkupalveluun mihin kellonaikaan vain. Palvelemme sulkupalveluissa joka päivä vuorokauden ympäri.

Kortin sulkeminen +358 9 4272 2772 (mpm/pvm)

Verkkotunnusten sulkeminen +358 20 333 (mpm/pvm)

Lue lisää turvallisesta asioinnista