Handelsbanken Finlands SMF-verksamhet har sålts
Affären mellan Handelsbanken och Oma Sparbank har slutförts 1.9.2024.
Handelsbanken ingick 31.5.2023 ett avtal om att sälja tjänsterna för SMF-företag till Oma Sparbank, tjänsterna för privatkunder samt kapitalförvaltnings- och investeringstjänsterna till S-Banken och livförsäkringarna till Fennia Liv.
Det första skedet i försäljningen har nu slutförts. Affären mellan Handelsbanken och Oma Sparbank slutfördes enligt tidtabell 1.9.2024.
Affärerna mellan banken och S-Banken respektive Fennia Liv beräknas vara slutförda i månadsskiftet november-december 2024.
SMF-företagens och SMF-företagarnas tjänster överfördes till OmaSp
Tjänsterna för SMF-företagen och de personliga tjänsterna för företagarna överfördes till Oma Sparbank, med undantag för kapitalförvaltnings- och investeringstjänsterna.
Cirka 10 000 kunder överfördes till OmaSp och 30 experter överfördes från Handelsbanken till OmaSp:s tjänst.
Den del av bankens finländska verksamhet som inte ingår i försäljningen avslutas stegvis. Nyförsäljningen till stora företag och samfund, kommuner samt bostadsaktiebolag och fastighetsbolag har upphört. Vi betjänar våra nuvarande kunder inom ramen för gällande avtal. Vi informerar kunderna i god tid innan de enskilda tjänsterna upphör.
Läs mera:
Oma Sparbanks pressmeddelande (på finska, 2.9.2024)
Svenska Handelsbankens pressmeddelande (2.9.2024)
Kundtjänsten betjänar
Oma Sparbank betjänar de kunder som överförts till dem, tfn 020 764 0600 må–fr kl. 8–20.
Läs mera: omasp.fi/handelsbanken
Handelsbankens kundtjänst betjänar 2–13.9 kl. 8–17
Privatkunder tfn 010 444 2442
Företagskunder tfn 010 444 2545