Din säkerhet är högsta prioritet för oss

Banktjänster
Din säkerhet är högsta prioritet för oss

Kompassen

03.03.2023

Jaa:

Dina bankkoder har råkat i främmande händer, dina personuppgfiter har stulits eller någon har gjort inköp på nätet i ditt namn? Alla är situationer, då den personliga säkerheten ligger i vågskålen.

Som bank arbetar vi hela tiden med att göra våra tjänster allt säkrare att använda.

Vi testar våra datasystem och uppdaterar dem och våra säkerhetsrutiner hela tiden, för brottslingarna hittar alltid på nya och kreativa sätt att lura människor på pengar och konfidentiell information. Vi följer också regelbundet med penningtransaktionerna. Om vi noterar något avvikande, kontaktar vi dig.

Till säkerheten hör också vår lagstadgade skyldighet att identifiera och känna våra kunder. Det betyder att vi måste försäkra oss om att kunden är den hen ger sig ut för att vara. Vi är skyldiga att se till, så banken inte utnyttjas som kanal för penningtvätt och finansiering av terrorism. 

​​​​Därför måste vi också med jämna mellanrum besvära dig med en begäran om uppdateringar av dina kunduppgifter.

Banken ska känna till kundens bankärenden och bakgrunden till dem i den omfattning som kundförhållandet förutsätter. Att känna kunden innebär också att vi vet på vems uppdrag och med vems pengar en affärstransaktion genomförs. Din säkerhet är högsta prioritet för oss.

Du kan också själv göra mycket för att förbättra säkerheten. Skydda din identitet och dina övriga uppgifter när du uträttar något ärende digitalt. I detta nyhetsbrev kan du läsa hur du kan skydda dig mot bedrägerier.

Malin Unnérus

Tf. utvecklingsdirektör