”Banken förstod, vad ett företag som vårt behöver och vad det inte behöver”

Kunderna berättar
”Banken förstod, vad ett företag som vårt behöver och vad det inte behöver”

Kompassen

02.03.2023

Jaa:

Katri Neuvonen skulle aldrig bli företagare, men så gick det som det gick – och hon har aldrig ångrat sig. Det fina med att vara företagare är friheten att bestämma själv i mångt och mycket. Hon har både sina egna och företagets banktjänster i Handelsbanken.

Det var aldrig min stora dröm att bli företagare. Tanken uppstod mer eller mindre av en slump, då mina bolagsmän och jag jobbade på samma arbetsplats. Det skedde förändringar där och en gång under lunchen kastade någon av oss fram tanken om ett eget företag.

Det var för sex år sedan. Nu har vi ett litet företag som utbildar i färdigheter för arbetslivet. Vår styrka är att vi utgår från vad affärsverksamheten och vardagen behöver.

Ensam hade jag väl aldrig grundat ett företag, men det kändes helt förnuftigt när vi var tre. Var och en har sin roll och att vi är flera gör arbetet flexiblare.

Det bästa med att vara företagare är att man själv får bestämma i de flesta fall, till exempel om semestern.

Det bästa med att vara företagare är att man själv får bestämma i de flesta fall, till exempel om semestern. För oss är det också viktigt att utvecklas hela tiden, att vi får nya idéer och stimulans.

Vårt företag idkar sund och lönsam affärsverksamhet som ger oss ägare ekonomiskt välmående.

Min vardag består av olika grupputbildningar som för det mesta är riktade till chefer. Utbildningen handlar till exempel om förändringsledarskap eller hur man leder sig själv. Jag ger också individuell utbildning bland annat för nya chefer.

Ett nytt fenomen är olika slag av medling på arbetsplatserna.

Det är tydligen inte längre så självklart att människor kommer överens. Delvis är detta en följd av coronatiden, man känner sig lite nedslagen och bevakar egoistiskt sin egen tid. I många organisationer kämpar man nu med att få medarbetarna tillbaka till arbetsplatsen för att få energi av varandra.

Hur blev du kund i Handelsbanken?

Min man hade haft med Handelsbanken att göra i sitt arbete och för tio år sedan följde jag honom i fotspåren och blev kund, sedan också våra döttrar. När vi grundade företaget, beslöt vi att öppna företagets konto just i Handelsbanken.

Vad värdesätter du mest i Handelsbanken?

Betjäningen är personlig. Jarmo Kivinen i Bölekontoret känner hela familjen och i nätbanken sköter vi snabbt alla rutinärenden.

Vi har fått hjälp med allt.

Vi har fått hjälp med allt. En gång ringde min panikslagna dotter från Stockholm och berättade, ”att jag står här i Hollisters kassa och mitt kort funkar inte”. Jarmo hjälpte så att hon fick kortets användarbegränsningar ändrade. Kortet fungerade igen på ett ögonblick.

Företagsärendena sköts av Arto Finérus i Hagalundkontoret i Esbo. Jag kommer ihåg en grundlig genomgång av företaget som gjordes snart efter att firman hade grundats. Banken hade helt klart gjort sina hemläxor och man förstod vad vårt lilla företag behövde och vad som inte var viktigt.

Jag tycker om Handelsbanken för den är ”liten” och som kund har man känslan av att banken känner oss. Att banken ska säljas tycker jag är synd. Jag hoppas att betjäningen i alla fall även i fortsättningen fortsätter lika individuell och personlig som den har varit härtills.

Vilka ekonomiska mål och drömmar har du?

Jag har redan länge sparat målmedvetet, så att jag kan lämna arbetslivet eller åtminstone jobba mindre den dag det känns så och ändå kunna leva bekymmersfritt. När man inte längre är bunden av arbetet kan man njuta av alla fyra årstider fullt ut, exempelvis tillbringa vintern i Lappland.

Hemma är situationen också ny, när också vår yngsta har flyttat hemifrån. Vi har funderat på att flytta. Kanske skulle vi ännu trivas med att bo i höghus.

TEXT: Marjo Kanerva

BILD: Ihana Elämys
 

Katri Neuvonen

Ekonomie magister, ledningscoach (CSLE®)

Utbildare och verkställande direktör, Tresentio Oy

Bor i Esbo, till familjen hör hennes man och tre vuxna döttrar

Fritiden tillbringas på stugan, på vandringar, i skidspåret, på gym, på olika kulturevenemang och på resor.

Bli företagskund

Bli företagskund

Ditt företag får en egen kontaktperson, som hjälper dig med alla företagstjänster.

Läs mer.