”En halunnut massapankkia”

Asiakastarinat
”En halunnut massapankkia”

Kompassi

19.09.2022

Jaa:

Espoolaistuneella Martti Tyynismaalla on yrittäminen verissä, Pohjanmaan miehiä kun on. Handelsbankenin tyytyväinen asiakas hän on ollut siitä asti, kun perusti ensimmäisen yrityksensä 25 vuotta sitten.


Olen alun perin kotoisin Kauhavalta, mutta asunut viimeiset 30 vuotta Espoossa. Juureni ovat Pohjanmaalla, ja pohjalaisuus on minulle tärkeä ja pyhä asia.

Minulla on ollut vuosien mittaan useita yrityksiä. Olen muun muassa ollut perustamassa valmennuksen ja konsultoinnin asiantuntijataloa Talent Partnersia.

Ensimmäinen yritykseni oli perheyritys, jonka ajatuksena oli tarjota palveluita yrityksille, joita yritykseni pääsisi sitten omistamaan. Tämä onnistuikin Talent Partnersin ja Ravintolakolmio-konsernin kohdalla. Ravintolat toimivat eräänlaisena johtamisen laboratoriona, jossa pystyimme hyödyntämään johdon valmennustyön kokemuksia. Perheyritys toimii edelleen, muut omistukset on myyty joitakin vuosia sitten.

Nykyisin keskityn johdon valmentamiseen ja kouluttamiseen. Lisäksi minulla on muutamia hallitusjäsenyyksiä: istun muun muassa Helsingin kaupungin tytäryhtiön ja muutaman start-upin hallituksessa. Olen myös Handelsbankenin Espoon-konttorihallituksen puheenjohtaja.

Miten päädyit Handelsbankenin asiakkaaksi?

En enää muista täsmällisesti, miksi aikanaan astelin Handelsbankenin Tapiolan-konttoriin avaamaan tiliä. Vuosi oli 1997 ja olin juuri perustanut ensimmäisen yritykseni. En halunnut massapankkia vaan yksilöllistä palvelua.

Yritys ja perhe olivat niin nipussa, että Handelsbankenin lähestymistapa ja Family Office -palvelu vetosivat.

Handelsbanken on ollut meille erinomainen pankki. Lupaukset on aina pidetty – ei turhaa kehumista ja retostelua. Siksi viime syksynä tullut tieto Suomen-toimintojen myynnistä olikin järisyttävä pettymys. Olen kuitenkin päättänyt olla hätiköimättä. Moni on kysynyt minulta neuvoa ja olen suositellut odottamaan. On mielenkiitoista nähdä, mihin myyntihanke johtaa.

Mitä erityisesti arvostat Handelsbankenin palvelussa?

Tarvitsen kumppanin, jonka kanssa varoja hoidetaan ja pidetään huolta siitä, että omaisuuden arvo vähintäänkin säilyy.

Family Office -palvelu toimii. Kun tulee jotain erityistä, saavutettavuus ja nopea päätöksenteko korostuvat. Jos soitan Katri Villikarille iltapäivällä, tapaaminen saattaa mennä seuraavalle päivälle. Se ei kuitenkaan koskaan ole vasta viikkojen päästä.

Yhteyshenkilössä ei ole tärkeää ainoastaan osaaminen vaan myös se, että hän osoittaa olevansa kiinnostunut minusta ja asioistani. Ei ole koskaan kiire, vaan keskitytään minun asiaani.

Mainitsemisen arvoista on sekin, että ei ole koskaan tarvinnut puhua asioistani konttorinjohtajan kanssa.

Mieleeni on jäänyt erityisesti asiakastilaisuus, jossa Premium Groupin juristit olivat puhumassa perhejuridiikkaan liittyvistä asioista, edunvalvontavaltuutuksesta ja testamentista. Tarjolla oli maksuton kartoitus. Tartuimme vaimoni kanssa tilaisuuteen ja olimme jälkikäteen todella tyytyväisiä. Oli hienoa, että pankki avasi tällä tavalla oven.

Mitä taloudellisia tavoitteita ja unelmia sinulla on?

Perushankinnat on meillä tehty jo aikoja sitten. Asunnot ja kesämökit on jo hankittu.

Nyt huomio on kääntynyt selvästi ydinasioihin eli läheisiin, perheeseen ja ystäviin sekä aktiiviseen elämään ja terveyteen. Väkisellä en viitsi keksiä, mitä uutta tarvittaisiin!

On tärkeää, että perhe on kasassa, kolme lasta ja kuusi lastenlasta. Kokoonnumme usein kesämökillemme Espooseen tai kotiimme ja vietämme esimerkiksi joka toisen joulun yhdessä. Nämä yhteiset hetket ovat sellaisia positiivisia piikkejä.

 

Martti Tyynismaa

  • valmennus- ja koulutusalan yrittäjä Espoosta
  • Pohojalaasten Lupin ja Olarin Voimistelijoiden miesten kuntoklubin aktiivinen jäsen
  • armoton penkkiurheilija lajissa kuin lajissa
  • aikaansaavuuden salaisuus on tehokkuudessa ja järjestelmällisyydessä – ei kiireessä.